fredag 18. juni 2010

Nasjonalpålegg

Vegemite. Australias svar på brunost/makrell i tomat. Superpoppis
pålegg, ikke vet jeg hvorfor for det smaker helt fantastisk ekkelt! De
pleier å ha det sammen med avokado på brødskive. Som forøvrig er
loff i 9 av 10 tilfeller, spiser du grovbrød blir du stemplet som
helsefrik. Ikke at det plager meg men. Anyway, Vegemite. Ekkelskapen
selv. Usikker på hva det er laget av, kan komme tilbake til det, men
for meg smaker det som en blanding av størknet buljong og gammel
asfalt.
Jeg tror egentlig de bare liker det fordi de ble tvunget til å spise
det når de var små og så har det blitt en vane.

Anbefales ikke.

1 kommentar:

  1. Det er faktisk laget på restene etter bryggerienes gjærekstrakt i forbindelse med ølproduksjon, blandet med diverse grønnsaker og selvsagt noen hemmelige ingredienser. De har noe lignende i UK, nemlig Marmite, men i følge min australske venninne kan ikke Marmite måle seg med Vegemite. ;)

    Akkurat som ølgjær som selges i Norge er det veldig rikt på B-vitamin, så det er godt for hår og negler. ;)

    SvarSlett